Що розуміє школяр у бізнес-процесах (трохи безпристрастної аналітики)

Хто сказав «нічого»? Якби ви побували на бізнес-таборі «Практична економіка» у КНЕУ, то були б іншої думки. На прикладі чотирьох хлопців-старшокласників, які його пройшли, ми впевнилися: бізнес, підприємництво можуть бути цікавими та зрозумілими для молоді. Комп’ютерний симулятор ViAL+ дав Кості, Тимуру, Богдану й Даниїлу можливість поринути в атмосферу виробничого підприємства, де вони дуже швидко зрозуміли, що таке ринок і як на ньому виживати.

Найбільш глобальне завдання молодого бізнесмена, націленого на серйозну справу, – пошук інвестицій. Як не дивно, основна мета полягає не в тому, щоб зібрати якомога більше спонсорських коштів: перенасичення «вільними» фінансами настільки ж не корисне для бізнесу, як і їх брак. Для того, щоб ефективно розвивати свої компанії у ViAL+, хлопцям було необхідно поставити адекватні цілі та розрахувати, скільки саме ресурсів потрібно для їх реалізації. Вони мали вказати не тільки те, на що треба гроші (обладнання, реклама, розробка нової продукції тощо), а й показати, якою є стратегія розвитку фірми. І, якщо спочатку школярі плуталися з великими цифрами та статтями витрат, то пізніше оптимальне використання інвестиційних коштів, у т.ч. їх «освоєння», перестало бути для них таємницею за сімома печатками.

Цілі у майбутніх підприємців, до речі, виявилися серйозними. Хтось із них хотів би мати власну юридичну фірму, хтось – займатися виготовленням і збутом авторських кальянів та міжнародною торгівлею у цілому. А для цього вкрай необхідно розбиратися, з чого стартує серйозний бізнес, як обрати свій сегмент та ефективно вкласти в нього капітал. Бізнес-симуляція ViAL+ у цьому плані дуже допомогла, оскільки в ній учасник може обирати, яку саме номенклатуру продукту хоче виробляти й реалізовувати, зможе він представити своє підприємство в одній чи декількох галузях. А тут єдину правильну стратегію складно описати, бо в кожного вона своя.

Детально вивчалися бізнес-процеси реклами і збуту товару та ефективні маркетингові ходи, особливості комунікації з бізнес-партнерами й конкурентами.

Основними каналами партнерської взаємодії в симуляторі є купівля-продаж сировини та аренда торгових площ. Робота з сировиною особливо зацікавила хлопців – адже власне виробництво й раціональне використання молока нормалізованого й закваски дозволяє і зекономити, й додатково непогано заробити, продавши його конкурентам.

У деяких учасників спостерігалася зацикленість на виробничих процесах (це, мабуть, і є те, що в симуляторі найбільше «затягує»:)), але втрата дохідності й непродажі змусили їх стати більш раціональними. Інколи доводилося кардинально переорієнтовувати бізнес, переосмислювати й міняти ринки – все як у реальному житті.

Найбільший успіх табору ми вбачаємо в тому, що сьогоднішні юнаки-старшокласники, а в майбутньому – нова зміна українського підприємництва завдяки ViAL+, власному таланту й наполегливості змогли побачити всю широту бізнес-процесів, їх багатофункціональність. І поставленої на початку бізнес-табору «Практична економіка» мети в цілому вони досягнули, навчившись потроху долати кризові фази. А значить – їх можна привітати з першими успіхами на непростому шляху до власної справи!